• وبلاگ : من هم يك روز بچـــــــه بودم...!
  • يادداشت : شايد امروز......
  • نظرات : 17 خصوصي ، 19 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    آنفولانزا هم آنفولانزاهاي قديم!

    آنفولانزا نديده نيستيم ، همين يکي دو سال پيش نوع مرغيش قدم رنجه فرموده بود وارد بدن يه سري انسان بد بخت بيچاره شده بود و زحمت کشيده بود شيوع چشمگيري هم پيدا کرده بود. تا اون جايي که يادم مياد در زمينه ي کشت و کشتار هم مهارت فوق العاده اي داشت ...

    ولي اين مدليش ديگه تو مخيله ي مبارکمون هم نمي گنجيد . اصلا فکرش هم نمي کرديم يه روزي برسه مجبور شيم با ليوان آب بخوريم ، قبل از ميل نمودن هر چيزي دستامونو بيست ثانيه بشوييم ،ماسک بزنيم و دستکش هم دستمون کنيم!

    در و ديوار و زمين و آسمونو که نگاه مي کني راههاي جلوگيري از اين آنفولانزاي جديده که بعضيا بهش ميگن خوکي بعضيا ميگن آنفولانزاي نوع Aبعضيا هم که خيلي با کلاسن مي گن : ويروس H1N1.

    خب، بريم سر اصل مطلب . بار اول که اين ويروس وروجکو ديدن خيلي مظلوم بوده ، خيلي هم خطر نداشته. داشته مثل بچه آدم ... نه مي بخشيد .. بچه ي آنفولانزا ، برا خودش تو آمريکا قدم مي زده . البته اين مظلوميت مربوط ميشه به سال 1918 . اين ويروسه که الان اومده خيلي بدجنسه ، نه به آدما رحم مي کنه ، نه به مرغ ها وبعضي پرنده ها، نه به خوکها .براي همين هم دانشمندا اسمشو گذاشتن ويروس چهار گانه.علت اينم که بهش مي گن خوکي اين نيست که از خوک به انسان منتقل ميشه ، به خاطر اينه که يه سري از ژن هاش شبيه آنفولانزاي ويروسي ايه که تو خوکاي شمال آفريقا پيدا کردن.

    ضمنا با عرض پوزش از جناب آنفولانزاي عزيز ،بايد خدمتتون عرض کنم ايشون خيلي حيله گر و موذي تشريف دارن و داراي تبحر بسياري در گول زدن افراد مي باشن. نقاب آنفولانزاي فصلي بر چهره آويخته ، جامه ي تب و سرفه و گلودرد و سرگيجه بر تن کرده و ...دردسرتان ندهم، با آبريزش بيني ، کوفتگي و درد بدن ، لرز و خستگي و گاه تهوع و عفونت ريوي ، گوشي و سينوسي همراهه. خلاصه حواستون باشه ، اين بيماري از انسان به انسان از طريق سرفه، عطسه، تخليه ترشحات بيني و دهان منتقل ميشه. ويروس مي تواند حداكثر تا فاصله 1.5 متري از طريق سرفه يا عطسه هم انتقال پيدا کنه . اما راه ديگر انتقال تماس دست ها، با محيط آلوده به ويروسه. مانند دستگيره درب ها و يا وسايلي كه بطور عمومي و مشترك استفاده مي شن .دست تماس يافته با محيط آلوده به ويروس موجب انتقال آن از طريق دست آلوده شده به بيني و دهان و يا حتي چشم مي شه.

    خب ، حالا اين سوال پيش مياد که ما از دست اين هيولاي وحشي به کجا بگريزيم؟! در جواب بايد گفت که عزيزان لزومي به گريز نيست شما فقط بايد موقع عطسه يا سرفه با دستمال کاغذي يک بار مصرف دهان و بيني تو بپوشوني و بعد هم دستمال کاغذيو بندازي تو سطل آشغال در بسته. در مکان هاي عمومي و معابر هم از تماس دست با چشم و دهان و بيني (!) خودداري بشه ( البته مسلمه که همه در مکان هاي عمومي از تماس دست با بيني مي پرهيزند!!)

    در آخر هم بايد خاطر نشان کنم اگر احساس سرماخوردگي داريد و يا به آنفولانزاي خوکي مشکوکيد به پزشک مراجعه و در صورت ابتلا حداقل 7 روز در خانه بماني و يك روز بعد از بهبودي كامل وارد فعاليت روزانه و اجتماعي بشيد.

    سلامتي تان مستدام!

    به قلم زهرا هدايتي

    پاسخ

    دستت درد نکنه